Je li previše očekivati makar pristojnost ako već ne poštovanje



Pretpostavljao sam da nije puno očekivati makar malo osnovne ljudske pristojnosti čiji bi osnov mogao počivati na tome da ne činiš drugima ono što ne želiš da oni čine – ili su činili – tebi...
Neki Ernst Kasirer kaže da je čovjek „simbolična životinja“ odnosno da pored fizičke patnje, osjeća i duševnu patnju izazvanu simbolima, a ponižavanje je proširivanje svireposti sa fizičkog na psihološko polje patnje: “Ponižavanje je mentalna svirepost“. Svako društvo koje pretenduje da bude pristojno mora iz svojih institucija da iskorijeni, pored fizičke svireposti i uzroke mentalne svireposti, koja je nerijetko katastrofalnija od fizičke.

Najčešća manifestacija ponižavanja je odbacivanje iz zajednice jer je većina ljudi sklona iskazati i pohvaliti se pripadnošću nekoj većoj skupini / zajednici te, odbacivanje ima za uzrok ponašanje prema osobi kao da je životinja ili predmet, ili ponašanje prema ljudima kao da su  niža bića. Svako ko ne pripada zajednici po mjeri onih koji imaju moć rizikuju sudbinu nižih bića. Zanimljivo je da je moćnicima to najčešći oblik odbrane od onih koji imaju samopoštovanje i osjećaj slobode. “Ponašati se prema nekom čovjeku tako da mu se uskrati sposobnost da bude slobodan znači odbaciti ga kao ljudsko biće. Sadista svoju žrtvu tretira samo kao tijelo, ne videći je u aspektu slobode. Drugim riječima, ne videći je u ljudskom aspektu. Mazohista je, komplementarno tome, čovjek koji se svom mučitelju predstavlja  kao potpuno neslobodan. Igra koju igraju ovo dvoje / ova dvojica (manijaka) zove se poniženje.“

No, tu se priča nipošto ne završava; manijacima je na raspolaganju cijeli set različitih instrumenata za ponižavanje od kompromitiranja integriteta, ucjena gubitkom posla, pritiskom na porodicu, izmišljenim aferama... odnosno svakim vidom egzistencijalne ugroženosti kojima nasilnik kod žrtve izaziva osjećaj potpune bespomoćnosti. Na otpor slijedi još veće poniženje koje se čak ponekad ne može ni fizički izdržati. Suicid je često izlaz iz ovakve situacije. To je situacija u kojoj su država i njene institucije zločinci i ubice. Ali ko će suditi sudiji? Jedna od najgorih manifestacija nepristojnog društva je gubitak osjećaja stida. Ljudi više nemaju ni najminimalniji prag osjetljivosti na gaženje časti i dostojanstva. Pristaju na sve. Može se sa njima trgovati, od njih praviti doušnici, poltronstvo je normalno stanje, a samopoštovanje iluzija... Pritom, treba imati na umu da samopoštovanje nije povoljna slika o sebi. Koliko je samo ljudi koji su poznati po tome da sebe veoma visoko cijene... ali su spremni da puze pred svakim ko je u poziciji moći i ko bi mogao za njih nešto da učini. Puzanje ili puženje je oblik ulagivanja u kome se neko servilno ponaša prema drugim ljudima da bi im dao lažno osećanje nadmoći i tako obezbedio zadovoljenje sopstvenih interesa. Puzavci ponižavaju sebe da bi postigli druga preimućstva po cijenu svog samopoštovanja“ (Margalit)

Je li puno očekivati od društva u kojem živite da vas poštuje? Naravno da jest, pogotovo od onih koja u osnovi nemaju  neophodni minimum poštovanja i pristojnosti prema građaninu i temelje se na premisi da je neko u prednosti u odnosu na sve ostale temeljem nečega što ničim nije zaslužio, nije zaradio, nije mogao birati... i, iskreno, nisam siguran čemu „to“ služi?!
Pristojno društvo opravdava postojanje ljudskih prava koja štite ljudsko dostojanstvo, „ljudska prava su formalni zaštitnik ljudskog dostojanstva te su, samim tim, i moralna“ ali, to također zahtijeva i postojanje građanskih prava, koja se trebaju ostvariti u praksi, a ne samo na papiru. U pristojnom društvu stoga ne postoje drugorazredni građani. Također, pristojno društvo ne smije razvijati i podržavati simbole koji su direktno (eksplicitno ili implicitno) upereni protiv drugih građana – za to su odgovorne institucije, te se kroz takve simbole može naročito uočiti prisutnost institucijskog ponižavanja. Za pristojno društvo također nije dovoljno da bude samo tolerantno. Tolerantno društvo jamči neponižavajuće institucije, ali na mikroetičkoj razini (međuljudski odnosi) ne jamči sprječavanje ponižavanja. Pluralno društvo ispravlja propuste tolerantnog. U njegovom pojmu sadržana je vrijednost konkurentnih oblika života odnosno, oni se ne samo toleriraju već i ohrabruju.

U pristojnom društvu glavnu ulogu imaju društvene institucije čije su jedinice mjere snobizam, privatnost, birokratija, društvo blagostanja, nezaposlenost i kažnjavanje. Snobizam je ekskluzivizam i predstavlja institucijsko ponižavanje, ne u smislu da se provodi u ime društvenih institucija, nego zbog toga što se unutar njih odvija. Privatnost je minimalna sfera individualne kontrole interesa i stoga svako neovlašteno narušavanje te sfere predstavlja izvor ponižavanja u smislu ograničenja minimalne kontrole vlastitog života. Problem birokracije je što je ona impersonalna – ona vidi ljude kao brojeve, oblike ili „slučajeve“ – a to je vrlo sličan stav prema kojem se ljudi (ponižavajuće) posmatraju kao objekti, ili neživa bića, ili ostali. Također, društveno blagostanje je samo po sebi paradoksalno: u želji da spriječi ponižavanje, ono stvara društvo „ovisnika“, koji gube slobodu izbora u korist paternalističkog društva, koje si daje za pravo zamijeniti individualno samoodlučivanje u korist određene koncepcije dobra. Upravo zbog toga je ono ponižavajuće, jer odrasle ljude tretira poput djece. Slično je i s nezaposlenošću – nezaposlena osoba je ovisna osoba i time neautonomna. Stoga pristojno društvo mora svima osigurati mogućnost pronalaženja smislenog posla odnosno, uzeti svačije sposobnosti u razmatranje. O kažnjavanju radije ne bih.

Dakle, društvo koje poštuje svoje pripadnike podrazumijeva puno prava i puno slobode, a to ovdje nije slučaj. Ali, ako već nema poštovanja i ne možemo ga očekivati od ljudi koji – usprkos visokom mišljenju o sebi – nemaju samopoštovanja, može li makar malo društvene pristojnosti? “Pristojno društvo je ono koje se suprostavlja uslovima koji za njegove članove predstavljaju opravdanje da se osećaju poniženi. Jedno društvo je pristojno ako se njegove ustanove ne ponašaju tako da ljudima koji su pod njihovom vlašću daju valjane razloge za osećanje poniženosti. Pristojno društvo  je ono koje nije izgubilo osjećanje stida“ odnosno, društvo čiji se članovi stide ponižavanja i zlostavljanja drugih, različitih pa, čak ni onih koji se ne slažu.

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri