A je li otmica i zarobljavanje države krivično djelo ... ako već pljačkanje nije
Bosanskohercegovačka politička
paradigma je tema preopširna i za obimnu knjigu i definitivno pretendenciozna
za samo jednog autora. Moglo bi se, bez imalo pretjerivanja, reći i da to nije
tema za jednu studiju, nego cijeli skup studija o različitim temama iz spektra
nekoliko nauka i dijapazona nekoliko naučnih disciplina svih tih nauka, od
historijske, preko sociološko-antropološke, psihološke, politološke, filozofske
pa i do nekih paranaučnih disciplina koje dotiču same rubove istraživanja
svijesti, parasvijesti i podsvijesti, jer je drukčije nemoguće objasniti, blago
rečeno, autodestruktivno i suicidalno ponašanje bosanskohercegovačkih naroda –
Bošnjaka, Srba i Hrvata, ali i Bosanaca i Hercegovaca(!) – više od dvadeset
godina nakon okončanja agresije i rata u Bosni i Hercegovini.
Da
ne bih upao u zamku raspetljavanja klupka koje ni neusporedivo pametniji,
učeniji i informiraniji nisu uspjeli raspetljati, u ovom dijelu našeg
razmišljanja pažnju ćemo posvetiti samo malom broju aspekata
bosanskohercegovačke paradigme i to, onim vezanim za njen društvenopolitički
ustroj i njegove karakteristike te ponašanje etnopolitičkih, etnonacionalnih i
etnonacionalističkih elita u smislu upotrebe svih nedorečenosti sistema u vlastitu
korist.
Pećinski ljudi ili ljudi u pećini?
Tek ovdje znamenita Platonova alegorija o ljudima u pećini,
koju smo iskoristili kao light-motiv
cijelog ovog poglavlja, postaje unekoliko jasnija. Sve gorespomenute skupine,
pa čak i pojedinci unutar skupine, sjede u pećini zvanoj Bosna i Hercegovina,
leđima okrenuti vatri i na vlastitim zidovima posmatraju sjene i odsjaje stvari
i ljudi koji prolaze između njihovih leđa i izvora svjetla zamišljajući i
nagađajući šta bi željeli da te sjene jesu, i tek poneki, rijetki, šta bi sjene
doista mogle biti u stvarnosti. Veliki broj njih – ne usuđujemo se
procjenjivati čak ni u procentima, ali temeljem izbornih rezultata dalo bi se
nagađati – formirala je i zatvorila, čak zapečatila svoje vlastite svjetove u
kojima sjene i opsjene u svoj svojoj vitrualnosti funkcioniraju kao realne
stvarnosti i za njih – bilo da se radi o pojedincima, skupinama ili cijelim
kolektivitetima – taj svijet je jedini koji poznaju i u kojem im je ugodno
živjeti. No, ni te skupine i kolektiviteti nisu monolitni: među njima su
pojedinci-pragmatičari (političari / vladari) koji vrlo vješto koriste skupnu i
kolektivnu opsjenjenost svojih glasača (podanika), s jedne strane da ih ubijede
da je to jedini svijet koji postoji, a sa druge da njihovu opsjenjenost
iskoriste za vlastite interese.
Načelno, niko nikoga ne sprječava da ili okrene lice vatri
ili, pak, iziđe iz pećine i pogleda svijet oko sebe da bi se uvjerio da
unutarnja stvarnost u kojoj živi nije jedina koja postoji, ali taj potez
zahtijeva postojanje nekoliko složenih preduvjeta iz svih onih nauka i naučnih
disciplina spomenutih na početku poglavlja ili, ipak, samo jednu – svijest!

Zarobljena država
„Bosna i Hercegovina“ je de
facto i de jure zemlja sa
najizraženijim sindromom zarobljene
države (captured state) u
regionu, a prema istraživanjima Svjetske banke o korupciji u zemljama u
tranziciji, i među svim zemljama Istočne Europe i Središnje Azije. Sindromom
(efektom ili fenomenom) zarobljene države
u praksi se označava situacija u kojoj uska politička elita zarobljava državu na način da kreira
zakonski okvir i prakse podređene isključivo partikularnim interesima političke
elite na vrhu piramide vlasti. Sindrom zarobljene
države u Bosni i Hercegovini se manifestira na svim razinama vlasti i u
svim sferama življenja, a vjerovatno ponajviše u domenu jedinstvenog političkog i ideološkog cilja i svrhe etnonacionalnih elita – raspolaganja
javnim resursima!
Premda većina savremenih
istražitelja i autora sindrom (efekat ili fenomen) zarobljene države identificira postojanjem, a potom i poistovjećuje
sa još jednim znakovitim simptomom ozbiljnog društvenog oboljenja – ili
oboljenja društva kao kolektiviteta – korupcijom, cijenim da je u cilju boljeg
razumijevanja sindroma potrebno sindrom napose, ali i sve prateće elemente i
manifestacije, prilagoditi specifičnim okolnostima i osobenostima
bosanskohercegovačkog političkog prizorišta i milliea etnonacionalnih političkih autosubjektivizacija.
Naime, tek sa
identifikacijom i elaboracijom činjenice da su etnonacionalni subjektivizacije
temeljni nosioci – radije, vlasnici – vlasti u Bosni i Hercegovini, vlast
napose dobija svoje ime i prezime u
vidu partijskih / stranačkih elita. Nadalje, tek sa ovom i ovakvom
identifikacijom u kontekstu lošeg i sve goreg stanja u svakom segmentu
življenja u Bosni i Hercegovini postaje jasno da su političke, etnonacionalne,
partijske elite koje su i nosioci ideologije ovladavanja i ultimativnog
raspolaganja svim javnim resursima po svaku cijenu – uzurpiranjem državne
vlasti, javne imovine (preduzeća), javnog sektora (radnih mjesta) – ustvari,
glavni krivci za stanje u zemlji.
Prisvajanjem /
privatizacijom vlasti i moći, prisvajaju se / privatiziraju i javni interesi i
javni resursi i pretvaraju u stranačku / partijsku imovinu, te detaljnom i
minucioznom politizacijom svih segmenata društva od zakonodavne i izvršne
vlasti preko državne administracije do radnih mjesta u privatnom (realnom)
sektoru, ostvaruju se svi (pred)uvjeti raspolaganja državom i njenom imovinom.
Personizirane institucije i iščašeni centri moći
Jedna od osnovnih
karakteristika višepartijskog sistema je njegova uvjetovanost raspoloženjem
biračkog / glasačkog tkiva, dakle neizvjesnost, odnosno nepostojanje bilo
kakvog jamstva da će isti raspored snaga pozicije i opozicije biti i nakon
slijedećih izbora. Odatle, vjerovatno, žurba, gotovo panika i očevidno divljaštvo u primjeni metoda u stjecanju
imetka, bogatstva privatizacijom, dodjeljivanjem tendera, namještanjem javnih
nabavki..., ali i u nastojanju da se ostvari i zadrži monopol (na vlast i
resurse), bilo da je riječ o finansiranju stranaka ili ključnih skupina i
pojedinaca, bilo, pak, utjecajem na politič(ars)ki millieu u smislu donošenja – ili nedonošenja – ključnih zakona koji
reguliraju ekonomske, finansijske, istražne, pravosudne i druge oblasti i
tokove i uvođenje reda u potpuno uneređen domen funkcioniranja države.
S druge strane, u cilju
zadržavanja monopola u bilo kojoj od spomenutih oblasti, ostvarivanja i
zadržavanja kontrole i nagrađivanja poslušnosti i sankcioniranja neposlušnosti,
stranke nužno postaju autoritarnije, centraliziranije i oligarhijske što cijelu
priču vraća na personizam – institucionizirane
persone, personizirane institucije,
izmještene / iščašene centre moći, vaninstitucionalno odlučivanje, odsustvo
demokratije i ultimativno naginjanje nekoj vrsti tiranije.
Sve to, uz znakovita i
značajna ustavna i ograničenja uvedena Izbornim zakonom, dovodi do visoko
birokratizirane varijante minimalne države groteskno svedene na političku
autosubjektivizaciju u vidu stranke / partije, još grotesknije svedene na
predsjednika i uski krug poslušnika oko njega... odnosno partijske zarobljene države koju je lahko
kontrolirati i koja nema nikakvu, ni teorijsku, šansu da ikada izraste u
normalno političko društvo.
Takva država kriva je za gomilanje birokratije u ionako iznimno
administrativno složenoj državnoj upravi, lošu, nepotističku i divljačku
privatizaciju, sistemsku korupciju još uvijek samo naslućujućih razmjera, i
ultimativno lošu socijalno-ekonomsku situaciju u zemlji koja je Bosnu i
Hercegovinu smjestila u sami vrh ljestvice siromaštva u cijeloj Europi.
Feudalizacija vlasti
Raspodjela vlasti –
raspodjela ministarstava i učešće u rukovodećim funkcijama u javnim ustanovama
i, važnije, javnim preduzećima – vrši se temeljem vrlo opskurnih, javnosti
nikada dostupnih, koalicionih sporazuma, dogovora na razini lidera stranaka, na sastancima za koje
se rijetko zna i da su održani, a kamoli da sa njih bude objavljeno promptno javno saopćenje tako da sve
informacije koje se naknadno plasiraju ili, pak, procure u javnost istoga trena
postaju – i sve vrijeme (vladavine) ostaju – predmetom i temom spekulacija,
nagađanja i manipulacija. Zvanično se poziva na reciprocitet u podjeli vlasti
temeljem ustavne klauzule o ravnopravnosti konstitutivnih
naroda u učešću u vlasti, te temeljem rezultata izbora, odnosno u skladu
ili srazmjerno broju osvojenih glasova... No, i to objašnjenje spornim čine
brojne rastegljive i flaksibilne odredbe u Izbornom
zakonu i Zakonu o finansiranju
političkih stranaka, postizborna koaliranja, interni dogovori lidera
stranaka i brojni drugi paraadministrativni mehanizmi razvijeni u međuvremenu,
poput institucije kompenzacionih mandata(!), namijenjeni isključivo zadržavanju
vlasti u željenom etnonacionalnom okviru.
Načelno, svaki koalicioni
partner dobija određeni broj ministarstava, pripadajućih javnih ustanova i
preduzeća kojima suvereno vlada,
upravlja i zapošljava, za rad odgovarajući samo stranci i / ili stranačkom
lideru, bez prevelike ili ikakve odgovornosti čak i prema predsjedavajućem
Vijeća ministara (na državnoj razini), premijeru (na entitetskoj i kantonalnoj
razini). Na tom načelu uz vertikalizaciju
vlasti odavno su uspostavljeni stranački feudi kojima suvereno vladaju stranački feudalci, a vlast, vlade
– njih 14 – funkcionira kao konfederacija
feuda!
Konfederacija feuda predstavlja, prije svega, svojevrsni sistem
recipročne i uzajamne razmjene i nadoknade interesa i usluga između vladajućih
stranaka i partija, a odmah potom i zaštitni mehanizam u slučaju incidentalnog
otkrivanja i pokušaja procesuiranja korupcije. Zašto? Zato što feudalizacijom i spominjanom kapilarizacijom vlasti ne samo osigurava
pouzdan mehanizam zadržavanja vlasti dominirajućih političkih
autosubjektivizacija, nego se njime pod stranačku kontrolu podvode finansijske
i ekonomske institucije, zdravstvo, međunarodna trgovina, civilni poslovi i
komunikacije, poljoprivreda(!), odnosno resori za koje se u svim državama
izdvaja najviše budžetskih sredstava (kojima je moguće kupiti i produbiti partijski i stranački utjecaj), ali i oni
najosjetljiviji, istražni organi, policija i pravosuđe! Zaokruživanjem sheme u kojoj vlast raspolaže budžetom
onako kako želi i kontrolira institucije koje bi trebale voditi računa o
utrošku tih sredstava stvaraju se uvjeti za uspostavu nekontrolirane vlasti koju na unutarnjoj, koalicionoj razini
integrira samo korupcija.
Korupcija za srednjoškolce
Naziv
ove pojave potječe od latinske riječi corrumpare (slomiti, razbiti) i ukazuje na razbijanje određene cjeline ili
nekog reda te se u tom smislu odnosi na narušavanje odnosa između građanina i
javne vlasti, ali i odnosa između samih građana. Po definiciji, korupcija je odnos koji se zasniva zloupotrebom ovlasti u
javnom ili privatnom sektoru u cilju stjecanja osobne koristi ili koristi za
nekog svog.
Prema srednjoškolskom priručniku (Praštalo, 2010 / 2011), uzroci korupcije mogu biti historijski,
politički, pravni, institucionalni ili ekonomski. Historijska (povijesna) uvjetovanost
korupcije ima svoje korijene u cikličkoj i čestoj pojavi ratova koji ruše
moral, sistem društvenih vrijednosti, institucije države, profesionalizam i
dovode do siromaštva, bijede, apatije i sveopćeg haosa. Istovremeno,
neobuzdavanje korupcije dovodi do kvarenja i razaranja država, do bijede i do
ratova...
Politički uzroci su neizvjestan državnopravni
status, način funkcioniranja i financiranja političkih stranaka, postojanje neformalnih
centara moći, nerad inspekcijskih službi, raspoređivanje velikog dijela GDP-ja
od strane države i nepostojanje mehanizama odgovornosti, te bi za početak
učinkovite borbe protiv korupcije trebalo
vezati plaće svih dužnosnika, zastupnika, sudaca i tužilaca za stvarno obavljen
rad, što je gotovo nemoguće u sistemu u kojem oni sami sebi određuju plaće.
Pravni uzroci leže u odsustvu adekvatnog
ili potpunog funkcioniranja sektora pravde (sudova i tužilaštava) i objektivnog mjerenja i nadzora njihovog rada
te nekonzistentnost zakonskih propisa. Institucionalni uzroci korupcije su u nekompetentnosti institucija koje su sačinjene od neadekvatnih i
deprofesionaliziranih javnih službi u kojima se zapošljavanje obavlja još
uvijek po kriteriju nepotizma, podobnosti, poslušnosti i stranačke pripadnosti,
umjesto po kriterijum profesionalizma, a ekonomski uzroci za pojavu korupcije u prvom redu leže u netransparentnoj transformaciji vlasništva
(privatizaciji), u pretjeranoj, neadekvatnoj i nedobronamjernoj intervenciji
države u gospodarstvu, nepoštivanju tržišnih zakonitosti i slično (Praštalo, 2010
/ 2011).
Prema
istom izvoru, vidljivo (je) da je
korupcija društvena pojava uzrokovana slabošću sustava i javlja se i razvija u
za nju povoljnim društvenim okolnostima. Uzrok joj je u sveopćoj sebičnosti
koja se njeguje u uvjetima važenja nakaradnog sustava vrijednosti i tako se
guši osjećaj za opće i zajedničke interese i dobrobit svih građana, čemu se
nitko organizirano, sustavno i snažno ne suprotstavlja! Prema podacima TI-ja
najveći stupanj korupcije se mjerenjem ustanovljava u tranzicijskim zemljama
kakve su i zemlje Zapadnog Balkana. Razlog tome je potpuna nespremnost
stanovništva tih zemalja, kako stručna tako i mentalna, na tako kompleksan
podvig kao što je tranzicija iz realsocijalizma u kapitalizam i odsustvo
kvalitetne, istinske i dobronamjerne pomoći od strane onih koji glume
dušebrižnike i navodne pomagače u tim procesima (Praštalo 2010 / 2011).
Korupcija i zarobljena država – interaktivni i prožimajući koncepti
Ako se fenomeni zarobljene
države i korupcije posmatraju kao zatvoren krug uzročno-posljedičnih
manifestacija ovladavanja jednim društvom u cilju raspolaganja i eksploatacije
svih njegovih javnih resursa, utjecaji političkih elita i moćnih oligarhija su onda
crtači tog kruga: podređivanje vladajućim oligarhijama donosi materijalnu
stabilnost, jer država ima ogroman uticaj u ekonomiji → administrativnom
korupcijom i političkim uticajem onemogućavaju se agencije za provođenje zakona
da identificiraju ilegalne aktivnosti i njihove aktere → političkim tjecajem na
pravosuđe sprječava se procesuiranje velikih slučajeva korupcije → mediji služe
za anesteziranje javnosti, odnosno predstavljanje potpuno iskrivljene liste
društvenih prioriteta → a i njima podređivanje vladajućim oligarhijama donosi
materijalnu stabilnost. Vladajuće
strukture imaju još nekoliko vrlo efikasnih načina kontrole ili uticaja na
medije kao što su omogućavanje neplaćanja poreskih i drugih obaveza državi, ili
kroz direktne transfere sredstava urednicima i / ili novinarima
(Blagovčanin, 2008).
Teritorijalna i administrativna
etnička fragmentiranost zemlje i s njom u skladu podijeljena vlast kao i
zloupotreba pozicija i ovlaštenja od strane etnonacionalnih političkih elita –
sve prethodno navedeno u cilju zaokruživanja utjecaja apsolutizacije moći –
predstavlja značajnu prepreku na putu njenog suzbijanja (Rose-Ackerman, 1999).
Famozna politička volja, čak i u
rijetkim slučajevima kada je javno deklarirana, nikada nije doživjela jasnu i
konkretnu praktičnu manifestaciju i gotovo po pravilu ostajala je na razini
izgovorenog, a u slučajevima kad je i doživjela izvjestan sudski epilog
misteriozno su nestajali dokazi, slučajevi su zastarjevali i uglavnom se sve
završavalo na vrlo primitivnoj razini manipulacije.
Sve to – paralelizam u
upravljanju državom, nenabrojivo mnoštvo državnih administrativnih radnika
zaposlenih isključivo po političkom, etnonacionalnom ključu, dojam o
nedodirljivosti političara i apsolutizam utjecaja i moći – rezultirali su
definitivnim razdvajanjem politike i
političke moći od bilo kakve odgovornosti.
U tom smislu, možemo li
naprimjer, umjesto razgovora o izmjenama Izbornog zakona malo porazmisliti o
izjesnim izmjenama krivičnog zakona?
(iz
knjige Priručnik za revoluciju)
Primjedbe