Odgovori na nepostavljena pitanja - (1)



Činjenica je da su, usuđujemo se reći, sva dosadašnja istraživanja kao i svi zaključci znanstvenih skupova o temama iz različitih životnih i znanstvenih oblasti, domena i segmenata u Bosni i Hercegovini gotovo potpuno suglasni u stavu da društveno uređenje i strukture, administrativna podjela, birokratski aparat, državni sistem... ne služe sveopćem dobru stanovnika ove zemlje, bez obzira klasificirali se ili kategorizirali po bilo kojem identifikacijskom osnovu ili, pak, ne. Odnosno, drugim riječima, u Bosni i Hercegovini se niko ne osjeća (naročito) dobro, bez obzira na to je li njegov / njen / njihov status i položaj reguliran Ustavom ili nije, pripada li nekoj od povlaštenih konstitutivnih kategorija ili je samo stanovnik / građanin BiH bez konstitutivne nacionalne kvalifikacije ili, pak, vanustavna kategorija tipa Bosanac i / ili Hercegovac.

Zašto je to tako?

Činjenica je da je bosanskohercegovačko društvo duboko podijeljeno, i to ne samo po onim očevidnim i svima jasnim linijama političke nepomirljivosti, nacionalne razjedinjenosti, neetičke beskrupuloznosti (koje govore o sadašnjosti), nego i po onim nevidljivim, te stoga zloćudnijim nitima tendencija, vizija, perspektiva (koje govore o budućnosti). Razdire ga dijametralna usmjerenost dvije sile: jedne integrirajuće i druge dezintegrirajuće, od kojih nijedna nema ni dovoljno znanja, ni dovoljno volje, ni dovoljno želje da nauči bilo šta o stvarnom biću Bosne i Hercegovine, njezinoj prošlosti, sadašnjosti i budućnosti da bi na tom temelju gradila politički, ustavnopravni i administrativni sistem koji će biti u službi njenih ljudi, stanovnika, građana.
Duže od dvadeset godina dezintegrativne političke logike koje se temelje na načelu „ili – ili“, znakovito su umanjili – ako ne i eliminirali – mogućnost postepenog razvoja postojane misli o svojoj zemlji kao o pristojnom društvu, cjelovitoj državi, plurimorfnoj, višenacionalnoj, uljuđenoj zajednici s humanim / humanističkim sistemom vrijednosti, rečene kompromisne logike temeljene na spomenutom integrativnom načelu „i – i“, te politike koja bi Bosnu i Hercegovinu mogla povesti putem nekog napretka i prosperiteta u zajednici europskih naroda, ka budućnosti kakva bi mogla / trebala biti.
Stoga je prvo pitanje: „Kako se osloboditi jedne i prihvatiti drugu, potpuno suprotnu logiku i početi svoju zemlju promišljati iz sasvim druge perspektive?“ Kao drugo pitanje, može se istaknuti: „Ko bi mogao / trebao pokrenuti pitanje novog, autohtonog i autentičnog, originalnog, unutrašnjeg društvenog dogovora za i u Bosni i Hercegovini čiji bi početak bio u međusobnom priznavanju bosanskohercegovačkih naroda / nacija, ali i njihovo zajedničko određenje i opredjeljenje za „građanina“ – a ne naroda – kao nosioca suvereniteta, prava i odgovornosti, a čiji bi kraj bio politička kultura nenasilja, uvažavanja različitosti i osmišljavanje mehanizama upravljanja razlikama i (iz)gradnje države temeljem načela pristojnog društva?“
Treće i, rekli bismo, ultimativno – temeljno i krunsko – pitanje je način realizacije smjene paradigmi, odnosno hronološkim redom: uočavanja nagomilanih anomalija, narušavanja statusa quo i izazivanja pozitivne krize promjena, te konačno uspostavljanje nove paradigme potpuno drukčije od stare i njeno provođenje u djelo.
Prema mišljenju nekih teoretičara, „dva su moguća puta rješavanja statusa quo u Bosni i Hercegovini: 1. raskrinkati ideološke i ustavnopravne konstrukte koji su u službi winner – loser (nepravednih) odnosa, 2. prepoznati instrumente za izlazak u novu matricu odnosa: winner – winner; odnosno, riječ je o samo jednom putu čiji je prvi korak izlazak iz polumraka vlastitih poluistina o sebi i BiH na svjetlost postojanih misli, a drugi, otvaranje zaboravljenog područja mogućeg dijaloga i to pod kutom kritičke analize ideoloških, totalitarnih i dualističkih misaonih koncepata, koji djeluju perverzno jer neprestalno insistiraju na onome što nas razdvaja umjesto na onome što nas povezuje i ne daju nam ni priliku sagledati svoju stvarnost i politički djelovati prema onom što su očigledne činjenice u BiH, a to je da građani BiH ne žive tek jedni pored drugih, bez odnosa, nego u vrlo živoj i aktivnoj interakciji.“ (Lasić, 2017). No, ovo je opće mjesto susretanja svih koji se ne slažu sa zamrznutim stanjem i situacijom u Bosni i Hercegovini.
Na kraju, jasno je da se ništa od napisanoga, kao i u svakoj teoriji, ne treba i ne može uzeti „zdravo za gotovo“. Ovdje iznijeti prijedlozi služe samo stvaranju novog mentalnog, psihološkog, ako hoćete filozofskog okruženja u kojemu će biti lakše i komotnije promišljati Bosnu i Hercegovinu iz druge perspektive. A i to je, na izvjestan način, revolucija.
Premda etapni proces koji predlažemo ima malo – ako imalo – veze sa poznatim i uobičajenim teorijama i praksama, pretpostavljamo i da je spor, ali čini nam se da je jedan od onih kojima se neželjene posljedice svode na minimum omekšavanjem i razobličavanjem prethodne, stare paradigme angažiranjem neangažiranih intelektualnih, kulturnih i umjetničkih potencijala, omogućavanjem plasiranja novih ljudi, ideja i prijedloga, sistematičnije izlaganje sistemskih rješenja i uvođenje promjena. Ova teorija je u svakom smislu revolucija jer podrazumijeva tranziciju sa jednog na drugi način promišljanja, iz jednog u drugi koncept i kontekst i sa jednog sistema na drugi, bolji i pravedniji koji će liberalizirati mogućnost pojave i pojavu novog svjetonazora i omogućiti progres u svakom smislu i segmentu društva.
Pitanje je: „Kako?“

Nastavlja se...




Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri