Odgovori na nepostavljena pitanja - (8)


Načelno i uglavnom teorijski, pristupanje Bosne i Hercegovine Europskoj uniji, odnosno euroatlantskim integracijama, uključujući i NATO, definira se kao prioritetan i strateški cilj čije ostvarenje bi BiH omogućilo intenzivniji razvoj vlastite ekonomije i znakovito olakšalo nastup na europskom i svjetskom / globalnom tržištu, ne samo u smislu robe i proizvoda, nego i na onome koje podrazumijeva nematerijalnu razmjenu, odnosno prisustvo na polju internacionalne kulture ali i politike. S druge strane, članstvo u EU za BiH nije samo cilj, nego se EU napose u konkretnom slučaju javlja kao jamac stabilnosti i sigurnosti u zemlji, i u tom smislu postaje i sredstvo za privlačenje investitora u svim domenima investicija, ali i politički mentor i partner koji u samom pretpristupnom periodu pomaže društvenom, političkom i administrativnom uređenju zemlje.



Nova Bosna i Hercegovina


Nadalje, prenošenjem dijela suvereniteta sa razine Bosne i Hercegovine kao države na nadnacionalnu zajednicu, odnosno na razinu zajedničkog odlučivanja u EU makar i u oblastima nad kojima ona ima isključivu nadležnost poput pitanja unutrašnjeg tržišta i carinskih tarifa, potom iz domena ekonomske i monetarne politike, zajedničke poljoprivredne politike, zaštite životne sredine i okoline..., umnogome bi pojednostavilo i olakšalo odlučivanje na državnoj razini BiH koje je, načelno, gotovo stalno blokirano različitim interesima. Na ovaj način, članstvom u EU, njenim nadnacionalnim suverenitetom i poštivanjem načela supsidijarnosti, odnosno preuzimanjem obaveze provođenja odluka donesenih na „višoj“ razini odlučivanja, smanjila bi se, ako ne ukinula, praksa blokiranja rada institucija Bosne i Hercegovine iz bilo kojih partikularnih interesa. Provođenje propisa EU je, s jedne strane, važan dio pregovora o pristupanju, a njihovo provođenje jedan od najznačajnijih elemenata članstva.

U tom smislu, Bosna i Hercegovina je obavezna uskladiti pravnu regulativu i praksu sa pozitivnim zakonskim i normativnim aktima i pravilima EU – od sposobnosti države da realizira usvojene propise u velikoj mjeri ovisi i napredak u pregovorima – ali to bi od BiH konačno načinilo pravnu državu u punom smislu te riječi. Osim toga, usklađivanjem domaćeg zakonodavstva i pravosuđa, odnosno zakona i propisa sa važećom pravnom regulativom u EU, uveliko bi se olakšala i komunikacija i trgovina. Naime, ujednačavanjem standarda domaća privreda bila bi znakovito konkurentnija, imala bi neusporedivo veće tržište, privredni kapaciteti i prirodni resursi Bosne i Hercegovine postali bi zanimljiviji i privlačniji za strana ulaganja, vjerovati je da bi došlo do otvaranja novih ili proširenja starih proizvodnih kapaciteta što bi osiguralo nova radna mjesta i poboljšalo standard stanovnika BiH.

Nisu bez značaja ni pravne, zakonske i normativne oblasti koje primarno i prioritetno treba urediti. Prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, te prioritetne oblasti su zaštita konkurencije i državne pomoći, oblast intelektualne svojine, sistema javnih nabavki, standardizacija, ovlašćivanje i ocjena usklađenosti sa tehničkim propisima, zaštita potrošača, računovodstvo, finansijske usluge, saobraćaj, zdravlje i sigurnost na radu, zaštita podataka, jednake mogućnosti za muškarce i žene... Odnosno, sve oblasti u direktnoj vezi sa ostvarivanjem „četiri osnovne slobode“ (slobodnog protoka ljudi, kapitala, roba i usluga) te sa uspostavljanjem unutrašnjeg tržišta. Naravno, preostaje cijeli niz drugih oblasti koje će u daljem toku procesa pridruženja trebati uskladiti, od poljoprivrede, carinske unije, preko zaštite životne sredine, do regionalne i strukturne politike.

Prva od četiri slobode, sloboda kretanja roba, podrazumijeva da trgovina proizvodima između zemalja članica EU ne smije biti ograničena nametanjem carina ili drugih taksi, niti bescarinskim ograničenjima kao što su kontigenti i kvote; pritom ne smije biti ni skrivenih zabrane koje nisu odmah vidljive, a u koje spadaju nacionalni propisi koji se primjenjuju samo na uvoznu robu i na taj način je diskriminiraju u odnosu na domaću. Druga, slobodno kretanje usluga, najbolje se može objasniti na primjeru banaka – banka koja je prema propisima osnovana u jednoj od zemalja EU automatski će svoje usluge moći ponuditi i drugim državama članicama. Isto vrijedi i za sva druga preduzeća i oblasti usluga. Treća, sloboda kretanja ljudi, znači da radnici u Evropskoj uniji imaju pravo da se kreću iz jedne u drugu zemlju u potrazi za zaposlenjem. Automatski im se, kao i njihovim porodicama, dodjeljuje dozvola za rad i prebivalište u zemlji zaposlenja. Podrazumijeva se i sloboda osnivanja, koja obuhvata pravo poduzetnika da registruje svoju djelatnost u bilo kojoj zemlji-članici. I četvrta, sloboda kretanja kapitala, znači da fizička i pravna lica imaju pravo za transfer svog novca iz jedne zemlje EU u drugu radi investiranja. Ova sloboda se primjenjuje i na pravo prenosa novca za kupovinu nepokretne imovine u drugoj državi EU. Zajedničko za sve „četiri slobode“ je načelo da je sloboda kretanja apsolutno zajamčena. Izuzeci su ograničeni samo na slučajeve koji predstavljaju prijetnju javnoj sigurnosti i zdravlju ljudi i životinja.

I sve je to lijepo... ali, kome to ovdje treba?
Lakše je poslati mlade ljude u Europu, Europsku uniju i demokratiju nego sve to uspostavljati ovdje... 
Ko će se mučiti?

Kraj...







Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri