Odgovori na nepostavljena pitanja - (7)


Prvi Europski ustav, u svome prvom djelu, u kojem se definiraju temeljni ciljevi unije, donosi upravo sliku kojom ocrtava kako bi europsko društvo u nastajanju trebalo izgledati. U maniru europske transparentnosti, svi ustavom zacrtani europski ideali – pretpostavljeni stajalištem da razlike mogu povezati umjesto da razdvajaju – supsumirani su u predstavljeni moto Europske unije koji glasi: „Ujedinjeni u različitostima“. Odnosno, insistiranju upravo na onoj praktičnoj vrijednosti koja je u europskoj – kao i u bosanskohercegovačkoj – historiji prečesto zanemarivana i apstrahirana, a, ustvari, tako puno bila na djelu. Premda je obje respektive historije (europsku i bosanskohercegovačku) moguće predstaviti i prikazati kao kontinuiran sukob sa kratkim i rijetkim predasima, ona je istovremeno i svejednako, ako ničim drugim onda tim predasima – zoran pokazatelj da je moguće živjeti i u miru i upravo na sjecištu i susretištu različitih kultura i civilizacija.

Ustav kao kulturološki normativ


Isto vrijedi i za Bosnu i Hercegovinu; čini se da je proviđenjski predodređeno da ta dva sjecišta i susretišta, jedno malo – BiH i jedno veliko – EU, budu mjesta različitosti, a na mudrosti je njezinih stanovnika da tu jedinstvenu priliku iskoriste najbolje što umiju.
Praktična provedba odnosno poštivanje svih zacrtanih i zapisanih načela – temeljnih ljudskih vrijednosti – osigurana je ustavnom odredbom kojom se jasno naznačava obaveza pridržavanja, među ostalim, i načela solidarnosti i supsidijarnosti, legalnih i legitimnih sredstava i instrumenata onih kojima je pomoć potrebna za aktualizaciju i realizaciju svojih / njihovih ljudskih i socijalnih prava. Peter Häberle, profesor javnog prava, filozofije prava i crkvenog prava na Univerzitetu u Bayreuthu, u svojoj knjizi „Ustavna država“, tvrdi: „… Ustav (napose) jeste kultura, s brojnim slojevima i diferencijacijama. U njega ulaze kulturna iskustva naroda, s njegova se tla hrane kulturna nadanja sve do konkretnih utopija … Pojedino ustavno načelo proizlazi iz najdubljih slojeva kulturnog konteksta“ [1]. Häberleovo viđenje ustava kao kulturološkog pitanja, odnosno ustava kao kulture, zanimljivo je iz više od jedne perspektive.

Naime, u Ustavu Europe uočljiva je izrazita dvosmjerna povezanost. S jedne strane, nastojanje da se konceptualizira i operacionalizira moguća zajednička europska kultura što je proizvelo stvaranje temeljnog dokumenta – ustava – a kojim se verificira postojeća kultura i kojim se osigurava postojanje te kulture u budućnosti, sve dok se primjenjuje i postoji sam ustav. S druge strane, europski ustav ima služiti stvaranju (nove?) europske kulture – ili afirmaciji stare? – u svakom slučaju neke koja će svoj temelj i norme pronalaziti upravo u tekstu ustava. Ta idealna aporija (ko koga prije određuje – ustav kulturu ili kultura ustav), koja je u biti gotovo istovrsna onoj izraženoj u pitanju „kreiraju li pojedinci ono što nazivamo društvom ili društvo, svojom nezaustavljivom silom socijalizacije, kreira pojedinca“, moguće je izvesti cijeli niz zaključaka, radije prijedloga, o postojanju izvanredne prilike uspostavljanja interaktivnog, uzajamnog i paralelnih procesa s istovremenim i svejednakim utjecajem u oba smjera.

Znakovitosti i značaj ovakvog procesa za Bosnu i Hercegovinu, kako u normativno-pravnom, konstitutivnom i kulturološkom smislu, teško je procijeniti. Dovoljno je navesti samo jednu rečenicu njemačkog sociologa i filozofa Jürgena Habermasa iz njegovog teksta „Why Europe Needs A Constitution“: „U socijalnoj dimenziji moderna je Europa razvila institucionalne dogovore za produktivno rješavanje intelektualnih, socijalnih i političkih sukoba“ [2]. Ovako koncipiran europski Ustav, vrhunac dosadašnjih europskih integracijskih procesa kojim se potvrđuje europsko opredjeljenje za zajedništvo na potpuno novim, ravnopravnim i jednakopravnim osnovima nezamislivo je koristan i upotrebljiv predložak za Ustav Bosne i Hercegovine kada jednom dođe na red i ovo, još jedno u nizu, neodgovorno (ne)postavljenih i neodgovorenih (otvorenih) bosanskohercegovačkih pitanja.

Sasvim je dovoljno nabrojati osnovne, temeljne, zajedničke politike Europske unije i da to zdravom (raz)umu bude sasvim dovoljno za bezuvjetno ispunjavanje svih uvjeta postavljenih pred Bosnu i Hercegovinu u cilju pristupanja EU. Međutim, usprkos činjenici da se radi o općepoznatim informacijama dostupnim u svakom vidu javnog informiranja, a pogotovo činjenici da je riječ o „politikama“ od kojih niko, ali doslovno niko, ne bi trebao osjetiti štetne posljedice. Naprotiv. No, narativ i na njemu insistirajući politički paradigmatici u Bosni i Hercegovini gotovo sve što je u vezi sa promjenom stanja i situacije u državi koriste samo i isključivo kao poštapalicu ili, pak, nadomjestak i nadopunu u slučaju retoričkog deficita i krpljenje idejnih / ideoloških rupa, a na provedbu bilo kojeg od segmenata bilo koje od politika pristaju samo kada nemaju drugog izlaza.

Osnovne zajedničke politike


Čak i tada elementi ekonomske politike, politike poljoprivrede i ribarstva, konkurentske politike (unutrašnjeg tržišta, industrije i istraživanja), transportne i telekomunikacijske, politike energije i zaštita okoliša, politike zapošljavanja, zdravstvene i socijalne zaštite i zaštite potrošača, politike koja se tiče obrazovanja, obuke, mladih i kulture, pravde i unutrašnjih poslova, regionalane politike, vanjske i sigurnosne politika (CFSP), sigurnosne i odbrambene politike (ESDP), vanjske trgovinske politike te programa suradnje EU sa svim što podrazumijevaju... ostaju, uglavnom, samo slova na nenabrojivom mnoštvu papira, bez ikakve volje, namjere i zajedničkog stava svih etnonacionalističkih autosubjektivizacija (bez izuzetka!) da se ikada u bilo kojem kapacitetu provedu u djelo. Zašto?

Odgovor na ovo pitanje je sasvim jasan: bilo kakva normalizacija stanja, situacije, odnosa, uspostavljanje ozračja praktične i konstruktivne komunikacije, poboljšanje međunacionalnih odnosa, smanjenje napetosti... vodi ka narušavanju ravnoteže (međunacionalnog) straha koja je osnov vladavine i vlasti etnonacionalističkih autosubjektivizacija i u (is)tom smislu ih čini izlišnim / suvišnim / bespotrebnim, ne samo kao činioce nego i kao političke pojave. Ovom tvrdnjom umnogome se objašnjavaju neuspjesi svih dosadašnjih inicijativa, programa pa i „agendi“, ali se ni na koji način ne objašnjava pasivnost, usuđujemo se reći, većine glasačkog tkiva u Bosni i Hercegovini. Izgovori da „ne postoji alternativa“, „da su svi isti“, „da se nema za koga glasati“, jednostavno nisu ni dovoljni ni dovoljno dobri, naprosto stoga što se (možda i doslovno) bilo koja nevladina ili institucija civilnog društva, pa i (obično) udruženje građana, mogla pojaviti sa vlastitim programom i na javnom političkom prizorištu konkurirati za vlast. Naprimjer, isključivo na programu pristupanja Bosne i Hercegovine Europskoj uniji.


Nastavlja se...





[1] Häberle, Peter (2002) Ustavna država. Politička misao, Zagreb
[2] Habermas, Jürgen (2001) Why Europe needs a Constitution? (Internet) New Left Review. Dostupno na: https://newleftreview.org/II/11/jurgen-habermas-why-europe-needs-a-constitution

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri