Odgovori na nepostavljena pitanja - (5)



Razmišljanjem o državi kao o kući bez (nacionalnog) poda i plafona, političkoj zajednici kojoj nacija nije početak a nacionalizam kraj, mogla bi biti mogućnost revidiranja političke kulture i dekonstrukcije ozbiljnijih i većih stvari od samog narativa i primjeni paradigme većoj od postojećih, koje bi moglo rezultirati inovacijom odnosa unutar naše države Bosne i Hercegovine, a koje je manje empatično i više pragmatično, otvoreno autorefleksiji, razumijevanju položaja i pozicije nacije i identiteta na nama potpuno inovativan način – kao pluraliteta umjesto singulariteta, kao mnoštva u jedinstvu i jedinstva u mnoštvu. Naviknuti smo o sebi razmišljati unutar koncepta mononukleidne identifikacije (samo nacionalno, samo vjerski, samo kulturološki, samo teritorijalno...) zanemarujući čak i inherentni pluralitet identiteta i identifikacija, a kamoli transcendentne koncepte sa kojima se rađamo i koje, u međuvremenu, do smrti stičemo.

Državotvorna inovativnost i inovativna državotvornost

Europa / Europska unija / Bosna i Hercegovina posjeduju unutarnji kapacitet inovativnog odgovora na staro pitanje kako izgraditi zajednicu / zajedništvo na potpuno drukčiji način, primjenom potpuno drugačije logike državotvornosti koju karakterizira dominacija i homogenizacija. Novi model mora se temeljiti na razvoju, napredovanju, razmišljanju i promišljanju, inkluziji i nepristrasnom, hladnom i smirenom razgovaranju i pregovaranju.
Traganje za načinom, sredstvima i instrumentima za izgradnju zajednice / zajedništva u Bosni i Hercegovini u postojećim okvirima, umnogome podsjeća na potragu za alhemičarskim „kamenom mudrosti“ koji olovo čudesnom transmutacijom pretvara u zlato.

Ideja zajedničke budućnosti omogućava izgradnju zajedničkog u zajedništvu bez nužnog postojanja zajednice. Govorimo o nečemu za što je dovoljno predznanje da smo na istom mjestu u isto vrijeme zahvaljujući historiji, da dijelimo istu sudbinu, da nismo potpuno usklađeni, da su naši respektivni interesi različiti, ali i da im je rješenje jedinstveno. Umjesto o zajednici jedinstva ili jedinstvenoj zajednici zašto ne govoriti o zajednici budućnosti ili budućem zajedništvu koje bi moglo biti rezultat racionalne politike... Za demokratski legitimitet narod možda nije nužan, ali zajednica jeste, a za zajednicu nužno je da dublje sagledamo zajedničko u svoj njegovoj punini koja ne može niti se smije svesti na puku interakciju ili sporazum između samodovoljnih elemenata, nego mora podrazumijevati uzajamne obaveze i odgovornosti.

Bosna i Hercegovina je kao i Europska unija politička zajednica, ali ne u kontekstu empatičkog pripadanja. Zajednički temelj Europske unije predstavljaju zajednički elementi koji su se kao europska društva upustili u kreativni integrativni proces u kojemu su žrtvovali državnu samoupravu i demokratiju (koji su do tada poimani kao čisto nacionalni koncepti) radi zajedničke i izvjesnije budućnosti, makar i u međuovisnosti. Međuovisnost u ovom kontekstu podrazumijeva da odluke koje jedna skupina donosi utječu na druge, kulminirajući činjenicom da odluke eurounijskih institucija imaju biti ugrađene u respektivne zakone zemalja članica. Temeljnu ideju zajedništva Europske unije čini predstava da identitet drugih i drugačijih ne predstavlja smetnju i ograničenje nego gradivni element političke zajednice različitih. Ova vrsta interakcije, vremenom ojačavana i dograđivana, omogućila im je da počnu razmišljati i u kontekstu supranacionalne logike. Iz ove perspektive o ideji zajedništva se više ne razmišlja kao o samoodređenju nasuprot drugima, nego „uključujući druge“[1], nadvladavajući međusobne i uzajamne animozitete.

Kako često i rado ističemo da je Bosna i Hercegovina bila „europa“ prije Europe, odnosno da su vrijednosti na kojima diplomati Europske unije insistiraju bile bosanskohercegovačke, kulturološke, civilizacijske i, najvažnije od svega, tradicionalne i tradicijske vrijednosti davno prije nego su postale temeljem i ciljem eurounijskog integracijskog procesa, svjesno ili nesvjesno, ali dovoljno neodgovorno napose, pred sebe smo postavili zadaću da vlastite tvrdnje dokažemo u praksi. Očekivano, zadaća se pokazala nemogućnom misijom sa nenabrojivim mnoštvom nesavladivih prepreka, ponajviše u vidu straha od narušavanja ravnoteže, straha uspostavljenog agresivnom etnonacionalističkom narativnom propagandom. No, činjenica je da tri etnonacionalistička autosubjektiviteta koji čine os ili srž vladajuće strukture u Bosni i Hercegovini javno zagovaraju članstvo BiH najvećem svjetskom integracijskom procesu, tj. gospodarskom i političkom ujedinjenju zemalja Europe u Europsku uniju. Kao jedan od ključnih razloga za to navode suučešće u internacionalnom pravnom poretku temeljem zajedničke pravne stečevine Europske unije (acquis communautaire) koji se u ovom kontekstu može razumjeti i kao katalog prava i obaveza što ih sa sobom donosi eurounijski sistem, ali i ponovno zaživljavanje temeljnih zajedničkih vrijednosti koje postoje u slobodnom i otvorenom društvu napredne zapadne civilizacije.


Nastavlja se...



Odgovori na nepostavljena pitanja - (4)
Odgovori na nepostavljena pitanja - (3)
Odgovori na nepostavljena pitanja - (2)
Odgovori na nepostavljena pitanja - (1)



[1] Habermas, J. (1999) Die Einbeziehung der Anderen. Studien zur politischen Theorie. Frankfurt, Suhrkamp

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri