Nova politička kultura
Politička i demokratska
konsolidacija, stabiliziranje i projektiranje i projiciranje budućnosti
umnogome ovisi o rješavanju tih pitanja, ali još više o primjeni temeljnih
načela uspješnog i koliko-toliko skladnog življenja koja smo ovdje definirali u
samo tri kategorije: opće dobro, pitanje
manjina i (uvijek problematično pitanje) pitanje kompromisa.
Naravno da
smo ovdje stvari pojednostavili, možda i do nedopustivih granica.
Jasno je da postoji mnoštvo problema koji se ne uklapaju u ovaj, doista preuski
okvir, ali po našem mišljenju, insistiranje na samo ova tri spomenuta načela,
uz neizostavnu i sveobuhvatnu demokratičnost, učinilo bi rješivim najveći broj otvorenih pitanja i gorućih problema,
kako se tačke sporenja i potencijalnih sukobljavanja najčešće nazivaju u
političkom novogovoru. Sve spomenuto i nespomenuto ukazuje na nedvojbeno jasnu
činjenicu da se radi o zapuštenim društvima, sa mnoštvom zapostavljenih
kompleta problema koje nijedan prethodni pokušaj nije uspio riješiti ni na
zadovoljavajući način niti uopće. Sve to, opet, govori u prilog manjkavosti,
nezrelosti, nezainteresiranosti, nepostojanju odgovarajuće političke kulture
kao vremenski, prostorno i historijski određene promjenjivosti mišljenja,
stavova, uvjerenja, političkih ciljeva, vrijednosti, vrlina, znanja i htijenja,
osjećaja, suosjećaja / brige društva ili predstavnika političke zajednice prema
objektima, procesima i ciljevima političkog djelovanja. Nadalje, to je
posljedica kompleksa koje čini isprepletena mreža historijskih neistina i
krivotvorina, politike zasnovane na pogrešnim i konfliktnim osnovima, loše
strukturiranih političkih institucija, sistema odlučivanja i, na kraju,
političkog sistema koji nije bio i još nije u stanju upriličiti vlastitu
katarzu i krenuti ispočetka.
Ukoliko se doista želi početi
rješavati kvazihistorijski i, stvarno, namjenski i namjerno induciran u
sadašnjosti bosanskohercegovački Gordijev čvor, mora se krenuti ispočetka, od
izgradnje građanske, demokratske, pluralne i polivalentne političke kulture,
što je nezamislivo bez postojanja snažnog, aktivnog i nekompromitiranog
civilnog društva.
Nužnost nove političke kulture
Ako smo već u svim pogrešnim
elementima, segmentima i domenima svakodnevnog življenja prihvatili sve ono što
nam je servirano sa Zapada, čime smo rado i spremno zamijenili sve ono što nam
se nije sviđalo, što je, recimo, bilo loše u prethodnim sistemima i režimima
(uključno i tradiciju zbog čega smo postali žrtve krajnje negativne i
tendenciono negativističke retradicionalizacije), kako smo i zašto propustili
usvojiti, primiti ili makar prepisati / iskopirati pozitivne zapadnjačke
tradicije poput civilnog društva,
projekta svjetskog etosa (Küng 2007) i filozofijsko-teološkog dijaloga
(Habermas i Ratzinger 2007), kao teorijske potvrde nužnosti izgradnje
demokratske političke kulture u sklopu demokratske konsolidacije društva?
Po svaku cijenu izbjegavajući jednu
samonamećuću teoriju zavjere, prema kojoj nam to namjerno i namjenski nije ni
prezentirano (za koju nema puno dokaza – da bismo postali i ostali lahak
plijen) nehotice ulijećemo u drugu, za koju postoji nenabrojivo mnoštvo dokaza
i njihovih manifestacionih formi i oblika da (zapadna) politička kultura koja
insistira na konsenzusu u balkanskom i bosanskohercegovačkom politč(ars)kom millieu nije bila poželjna, jer, s jedne
strane, nameće stvarnu demokratiju (ne pripadničku, ni podaničku) kao
naizostavan činilac demokratske političke kulture i trajnog održavanja i
obnavljanja demokratije, a sa druge, što bilo kakva kultura čini izlišnim, čak i postojanje, a kamoli funkcioniranje
ovakvih političkih autosubjektivizacija kakve su na sceni i na djelu na
Balkanu, a naročito u Bosni i Hercegovini.
Demokratija je dinamičan,
prilagodljiv, živ proces, a ne fiksirano stanje, ona je rezultat i posljedica
složene interakcije odnosa političke strukture i političke kulture u čijoj
osnovi počiva obrazovanje na koje se nadograđuje opća i posebna kultura (o tome
će više riječi biti nešto kasnije). U svakom slučaju, jasno je da je
demokratska stabilizacija bosanskohercegovačkog, ali i svih balkanskih
nestabilnih društava nemoguća bez izgradnje demokratske političke kulture, u
što nas, bespotrebno ali vrlo uvjerljivo, više od svih teorijskih razmatranja
uvjerava žalosna svakodnevica.
Razapetost između egzistencijalno
nužne potrebe za novim demokratskim institucionalnim okvirom i ustrojem,
suvremenijim i promptnijim reagiranjem na svakodnevne probleme na svim razinama
vlasti / vladanja, akumulirani neriješeni problemi i neodgovorena pitanja iz
prošlosti koja svako malo iskrsavaju na površinu manifestirajući se u
sadašnjosti kao uvijek spreman okidač novih sukobljavanja i sukoba... ne mogu
se rješavati naslijeđenom baštinjenom političkom kulturom koja ne korespondira
s temeljnim demokratskim vrijednostima – političkom
tolerancijom, slobodom, demokratskim normama, jednakosti pred zakonom, ljudskim
pravima, pravom na razliku, slobodi medija i slobodnim izborima. To je
osnovno proturječje tranzicijskih društava.
Vjerske zajednice i demokratija!
Posebno disonantan ton ovom
pretpolitičkom i preddemokratskom ozračju daju religijske / vjerske zajednice
koje su u sukobu sa samima sobom: izvanjsko zagovaranje demokratizacije
društva, uz sve čvršću unutarnju klerikalizaciju i hijerarhijsku organizaciju,
otkriva latentnost shizofrenog
poremećaja (izvinjavamo se zbog prejake riječi, ali nismo uspjeli naći
adekvatniju) koji će – ako već nije – uzrokovati poguban proces njihove
idolizacije u smislu izjednačavanja odanosti vjerskoj zajednici sa vjerom (u)
Boga. S druge strane, jasno je da religijske / vjerske zajednice, upravo zbog
svog unutarnjeg ustrojstva, stvarno ne mogu podržavati, osjećati simpatije ili
biti naklonjene bilo kakvoj demokratiji, nego samo nekom – bilo kojem – vidu
autokratije, što iznimno ide na ruku
suvremenim demo-autokratama. Pokazatelj da je ovaj proces uveliko odmakao jeste
identificiranje pripadnosti etnosu / narodu / naciji i religijskoj / vjerskoj
zajednici na čemu etnonacionalističke autosubjektivizacije desetljećima temelje
i grade svoj narativ, što se manifestira nadgradnjom nekolicine historijski
zloglasnih načela o vezi tla i krvi i vice
versa u specifičnu vezu između naroda, vjere, zemlje... koja nikada nikome
nisu donijela ništa dobroga.
Puka promjena političkog sistema,
bez bilo kakve promjene u političkoj kulturi sa naslijeđem iz vrlo
autokratskog, jednopartijskog, autoritativnog režima, naravno nije bila u
stanju – a čini se da joj nije bilo ni u interesu – poništiti modele političkog
odlučivanja temeljene na sintagmi jedna zemlja – jedna partija – jedan vođa, sa
malim preinakama kreiranim za potrebe novih okolnosti u jedan narod – jedna
partija – jedan vođa. Jasno, malo je tu – ako uopće postoji – prostora za bilo
kakvu, a kamoli novu političku kulturu i demokratiju i demokratsko
funkcioniranje političkog sistema.
Politička kultura je istovremeno i
svejednako prethodnica i nerazdvojivi pratilac svih demokratskih proceda, bilo
oni institucionalno-administrativni ili, pak, suštinski naprosto stoga što je
društvu i sistemu koji je na sceni u Bosni i Hercegovini potrebna demokratska
reedukacija i resocijalizacija, dva procesa koji su nemogući bez civilnog
društva.
Demokratičnost, tolerantnost,
suosjećajnost / briga i ponašanje u skladu sa tim osjećajima nisu inherentna
stanja, čovjek se s njima ne rađa; ona se uče i razvijaju od osnovne čelije
ljudskog društva porodice (obitelji), preko obrazovnog sistema do življenja u
multikulturnoj sredini i društvu, sve uz nužne elemente sistema koji se
korektivno – ako treba i represivno – odnose prema svakom segmentu svakodnevnog
življenja u cilju osiguravanja mira, reda i života (a ne suživota). Drugim
riječima, politička kultura je artificijelna,
a ne naturalna društvena pojava, koja
se teško razvija:
Za promjenu političkog sustava dovoljno je šest mjeseci, za promjenu ekonomskog sustava treba šest godina, a za izgradnju civilnog društva, odnosno demokratske političke kulture treba najmanje šezdeset godina (Dahrendorf 1979).
Zbog iznimne bliskosti, odnosa i
veze između nekadašnjih nacionalističkih pokreta, a sada nacionalnih stranaka i
religijskih / vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini, u proces izgradnje
političke kulture ne samo u društvu, nego prije svega u vlastitim redovima i
strukturi, a još prije u mentalitetu i načinu razmišljanja, ne mogu biti pošteđene
ni religijske / vjerske zajednice, ako ni zbog čega drugog onda zbog njihovog
očiglednog i nedvojbenog utjecaja na političke aktere koji ne žele niti imaju
unutarnje snage da, temeljem historijskih pouka pragmatično promišljaju
svakodnevicu radi boljitka u sadašnjosti i općeg dobra u budućnosti, usvoje
načela racionalnog ponašanja i počnu djelovati u skladu sa modernim političkim
načelima. Doduše, ovakvom, usuđujemo se reći pozitivističkom ako ne naprednom
razmišljanju u datim okolnostima, ne pomažu glasni trendovi u zemaljama
članicama Europske unije čiji prvaci već besramno skreću sve desnije i desnije.
Zarobljenici tradicije, podanici mentaliteta ili (samo) sljedbenici i oportunisti
Moglo bi se, i ne vjerujemo da bi
to bila velika greška – ako bi uopće bila – temeljem nepostojanja teorijskih
radova, studija i istraživanja o političkoj kulturi u Bosni i Hercegovini
zaključiti da političke kulture na političkom prizorištu uopće nema, ili da je
riječ o naslijeđenom autokratskom političkom ponašanju koje ne treba dalje i
detaljnije obrazlaganje, ili da je riječ o toliko različitim pristupima
predmetnom pitanju da postoje najmanje tri, odnosno četiri, tako da svako od
njih zahtijeva vlastito teorijsko obrazloženje ili, pak, da je riječ o toliko
očiglednoj nezrelosti trenutne političke strukture da doista ne zavređuju
pažnju. Isto tako bi se moglo reći da se najvjerovatnije radi o amalgamu svih
nabrojanih mogućnosti uz dosta indikativan i rječit strah od kritičke misli,
izrečene ili zapisane, s jedne strane, a sa druge o nezainteresiranom ili
oportunističkom stavu i ponašanju intelektualaca i (sa treće?!) o evidentnom
tonjenju u sve dublju spiralu šutnje većine stanovništva.
Sve to govori u prilog tvrdnji da
je u Bosni i Hercegovini na sceni politička (ne)kultura koja je daleko od bilo
kakvih demokratskih načela, vrijednosti i vrlina, a koja je oprečna bilo kakvoj
demokratiji osim onoj o kojoj je ranije bilo riječi, pripadničkoj i podaničkoj
(usuđujemo se reći, naročito kod bošnjačkog dijela populacije). Kod druge dvije
etnije – srpske (pravoslavne) i hrvatske (katoličke) – uočljive su iste
historijske traume, samo što se one manifestiraju (liječe) drugom vrstom
terapije; kod (dijela) srpsko-pravoslavnog stanovništva
rojalističko-teritorijalnim pretenzijama, a kod (dijela) hrvatsko-katoličkog,
naročito u zadnje vrijeme, kvazieuropejstvom.
Bilo bi
krajnje nepravedno svu krivicu za takvo stanje prebaciti na etnonacionalističke
političke autosubjektivizacije, historijsko pamćenje i aktualne historijske
okolnosti, potrebu zaštite i (o)čuvanja nacionalnih interesa, ekonomsku krizu,
nastavak rata drugim sredstvima... jednostavno stoga što to ne bi bila potpuna
istina. Bosanskohercegovačku političku historiju – ako takvo što uopće postoji
– obilježava dugo naslijeđe podaništva, teritorijalnih i asimilacijskih
pretenzija i sa Istoka i sa Zapada, okupacija, slaganja i neslaganja,
(među)nacionalnih trvenja, pa i unutarnacionalnih sukobljavanja, kulturološkog
tradicionalizma i kvazitradicionalne kulture, spornog kolektivizma, društvene
nerazvijenosti i konzervativnih shvatanja... što je utjecalo na formiranje
specifične vrste mentaliteta koji veliča zajedništvo, a čije su veličine,
ustvari, isključivo pojedinci koje društvo
zbog patrijarhalnog, kvazitradicionalističkog, hijerarhijskog, podaničkog pa i
fatalističkog odgoja, nije prihvatalo ni cijenilo dok su bili živi. Među
ostalim, zato u Bosni i Hercegovini nema priznatih živih velikana u bilo kojem
segmentu intelektualnog, kulturnog i / ili političkog života.
Iz ove jednadžbe, ponovo, nipošto se ne smiju
isključiti religijske / vjerske zajednice čiji su terenski predstavnici i
izravni djelatnici imali jednu od najbitnijih, ako ne ključnih, uloga u odgoju,
obrazovanju i (in)doktriniranju naroda, odnosno formiranju (podaničkog)
mentaliteta, a čiji su potomci, nekadašnji učenici, ali i brojne kolege, sada
nosioci vlasti, etnonacionalnog narativa i paradigme u Bosni i Hercegovini.
Njihova uloga je toliko bitna i velika da odnos između religije i politike u
Bosni i Hercegovini slovi politizacijom
religije i / ili religizacijom
politike, a kontekstualizira kao religijski
nacionalizam. Naime određene
političke strukture tranzicijskih zemalja nudile su Crkvi državnu potporu u
pojedinim područjima pastorala, stvarajući dojam da su spremne pomoći joj da
dođe do istih društvenih povlastica koje je Crkva uživala prije Drugog
svjetskog rata. No one zauzvrat od Crkve traže njezin konformizam u odnosu
prema sustavu, te time i odricanje od bilo kakve društvene kritike
(Mate-Toth i Mikluščak 2001).
Samo korisnički (konzumeristički), kolokvijalno i površno
demokratski organiziran politički sistem Bosne i Hercegovine stvarnu
nedemokratičnost demonstrira u svim teorijskim i praktičnim (empirijski
dokazivim) segmentima i domenima svakodnevnog življenja, tvoreći i gradeći
svojevrsnu inačicu tro-etnoautokratizma i tome odgovarajuću (simboličku) moć
vladanja ugrađenu (kapilariziranu) u sve segmente javnog, administrativnog i
institucionalnog djelovanja, time izravno podstičući krajnje nedemokratska – da
ne kažemo radikalna – kretanja u društvu kojima se održava ravnoteža straha
koja je uzrok manje-više kolektivne političke i svake druge apatije.
Najveću krivicu za stanje u Bosni i
Hercegovini, ustvari, snosi narod,
odnosno: 1. veliki dio stanovništva zemlje koje, dijelom razočarano a dijelom
nezainteresirano, događanja na bh. političkom prizorištu prati sa mješavinom
rezignacije, frustracije i akumuliranog nemoćnog bijesa, i 2. manji dio
stanovništva koje usrdno, uporno i tradicionalno
glasa za nacionalne / nacionalističke stranke. Obje ove, uvjetno recimo skupine
(koliko god prvi prebacivali krivicu na druge) predstavljaju osnov, utvrdu i
bastion, ali i sigurnost i jamstvo etnonacionalističkog narativa i odgovarajuću
dominirajuću paradigmu Bosne i Hercegovine, jedni činjenjem, a drugi
nečinjenjem.
Preporod prosv(j)eta i napredak
Preporod prosv(j)eta i napredak
Primjedbe