Odgovori na nepostavljena pitanja - (4)



Pragmatizam je teoretičarima demokratskog dogovaranja i institucionalnim praktičarima omogućio da načine veći napredak u ozakonjenju eurounijskih praksi nego što bi to bilo koji i kakav ustav, općenito opterećen statičkom vizijom ideje suvereniteta, ikada mogao. Tačnije, imajući na umu svu složenost procesa odlučivanja u Bosni i Hercegovini, uzrokovanu brojem aktera uključenih u taj proces kao i različitost njihovih interesa, lagitimizirajuću i legalizirajuću ulogu mogu preuzeti modaliteti / načini komuniciranja, kao što se to primjenjuje u EU. Za Europsku uniju, za tu vrstu (jedinstvene) zajednice – kakva je i BiH – odnosno za oblik upravljanja kakav se primjenjuje u EU (kakav je jedinom moguć) i bosanskohercegovačko (državno) uređenje, presudan je aranžman komunikacijskog i kooperacijskog prostora.

Pragmatizam ponad svega

Moć i snaga Europske unije ne počiva i ne ogleda se kroz centralnu vlast, nego kroz vezu / povezanost i koordinirano funkcioniranje različitih vladinih, parlamentarnih i socijalnih subjekata. Djelatni mehanizam vlasti nije centralni / centralistički ustroj, nego skup, aranžman i konfiguracija (različitih) formi političke interakcije, usmjerene prije svega ka uzajamnom i međusobnom razumijevanju, a potom i suradnji u oblastima i sferama od uzajamnog i zajedničkog interesa. Komunikacijski procesi skrbe mogućnosti potencijalitet umanjenja „drugosti“ drugih (naroda), izgradnje uzajamnog povjerenja i proširivanja spiska oblasti i sfera u kojima je saradnja moguća. U tim otvorenim procesima nije presudno ono što već postoji, nego ono što iz svega toga može proizići / nastati. Kategorija „pojave“ (nastanka, iskrsavanja) igra glavnu ulogu u suvremenim teorijama složenosti (Bosnu i Hercegovinu – kao i Europsku uniju – uvijek se mora posmatrati iz perspektive, sa aspekata i u okvirima njene složenosti).

Ta dinamika bi se zasigurno odrazila i na odnos međunarodnih institucija prema Bosni i Hercegovini, bile one političke, bankarsko-finansijske, trgovinsko-ekomonske ili samo socijalne, koje bi ispočetka polahko, a kasnije sve snažnije i intenzivnije, počele mijenjati svoj odnos prema našoj zemlji – od pukog interesa za još jednim teritorijem u dužničkom i ekonomskom ropstvu, ka respektabilnom pa i poželjnom partneru u svim domenima pozitivnog funkcioniranja na međunarodnoj razini. To bi nas – Bosnu i Hercegovinu – ako ne odmah, onda zasigurno postepeno, počelo izvoditi iz ponižavajuće pozicije „zemlje slučaja“ u ono što sa svim resursima kojima raspolažemo doista možemo biti: poželjna destinacija za povremeno, privremeno ili stalno življenje. Svemu tome na putu stoji negativni i retrogradni narativ koji je BiH učinilo lošom i čini je sve gorom paradigmom.

Prednosti umjesto prepreka

Do sada smo o kompleksnosti Bosne i Hercegovine kao zemlje, države, društvenog uređenja... razmišljali samo kao o problemu koji ne osigurava ništa drugo osim niza prepreka i kočnica. Zašto o istom, makar za promjenu, ne razmišljati kao o prednosti? Većina država koje se u suvremeno doba hvale svojom demokratijom i demokratičnošću, koju kao prepisiv model nameću ostatku svijeta, nisu iskrsle iz homogenih naroda te, istini za volju, još nemaju taj luksuz, a i bez izgleda su da ga ikada ostvare. Ni Bosna i Hercegovina nema razloga prestati se nadati da će zajednička politička akcija, zajednička prethistorija njenih naroda, iskustvo i komunikacija – naročito rasprava o sukobljenim interesima – biti u stanju izroditi ili izgraditi određenu formu političke zajednice / zajedništva, u početku vjerovatno ne onakvu i onakvo kako bi većina, ali doista većina, željela, ali sa potrebnim preduvjetima i karakteristikama koje će osigurati najprije pravednost, a potom i pristojnost državnih administrativnih elemenata institucija vlasti.

U istom kontekstualnom i konceptualnom smislu, čak i uz postojanje ovako jakih nacionalnih / nacionalističkih pokreta, predloženi i samo djelimično i površno obrazloženi obrazac funkcioniranja Europske unije u stanju je eventualne, radije izvjesne međunacionalne sporove potisnuti u drugi plan i nadrasti ih nužnošću suradnje. Istina je da u predloženom modelu ima prilično prisile i nužnosti, ali etnonacionalizam koji smo iskusili pretjeruje u drugom smjeru: statičkoj viziji i praksi socijalnih procesa. Sistem upravljanja i rukovođenja koji se primjenjuje u Europskoj uniji pogodan je za sve složene sisteme i situacije kakva je bosanskohercegovačka, u kojima su socijalne dinamike i predvidive i nepredvidive u isti mah, jednostavno zbog toga što su konteksti i situacije u kojima je moguće reagirati sa ove razine brojni, a vjerovatnoća postizanja i ostvarenja željenog rezultata znakovita. Njegova prednost ogleda se u tome što a priori ne podrazumijeva ni centralizam ni ujedinjenje, s jedne, a s druge strane osporava unutarentitetsku zatvorenost kao retrogradnu statičnost koja se protivi bilo kakvom napretku, a kamoli otvaranju zemlje novim procesima, integracijama i, općenito, razvoju.
Još jedna znakovita i značajna prednost načina funkcioniranja sistema upravljanja / vladanja u Europskoj uniji otkriva se činjenicom da nije riječ o procesu na koji bilo kako mogu utjecati zemlje članice, a opet nijedan od procesa ne subordinira nijednu zemlju članicu Uniji napose.
Nadalje, za razliku od međunarodnih institucija, Europska unija ne crpi sav svoj legitimitet od zemalja članica nego iz osobenosti koja pokazuje da je moguće demokratsko zajedništvo temeljem vizije zajedničke budućnosti i zajedničkih interesa, bez nužno jedinstvenog demosa u strogom smislu toga pojma. Riječ je o odvijajućem procesu u kojem nastajući (novi) politički entitet transformira entitete iz kojih je nastao.

Jedna o stalnih tačaka prijepora između entiteta i države, odnosno radije između zagovornika kvaziunitarizma i zagovonika etnitetske kvazidržavnosti, jeste takozvani „prijenos nadležnosti“ sa entiteta na državu i suprostavljanje tome. U predloženom modelu zahvaljujući kojemu je Europska unija postala najuređenija interdržavna zajednica u svijetu i prostor koji predstavlja model mogućeg uređenja međudržavnih odnosa neusporedivo šire nego što je to EU (većini, ako ne svim geopolitičkim prostorima koji dijele sličnu prošlost), znakovito je da pitanje prijenosa nadležnosti ne predstavlja problem funkcioniranju unije. Svim zemljama-članicama jasno je da su zajednicom / zajedništvom u Uniji neusporedivo više dobile nego što su izgubile, kako na svojim unutardržavnim planovima, tako i u međunarodnim odnosima.



 Nastavlja se...



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Šejh Urjan Kukavica za Klix.ba : Mnogi su prejeftino prodali svoj integritet za ovaj svijet i njegove blagodati

Ja sam malo iskompleksiran

Zgubidani, seoske varalice, šverceri, kompleksaši i hohštapleri