CIK pogodi: Kako to da se svi: i lijevi i desni i srednji / međunarodni, slažu da jedni drugima ne ispituju porijeklo imovine?
Dovoljno sam star da znam da u ovom svijetu nema ništa besplatno i dovoljno
iskusan da osim što znam i vidim da se svijet i politika ne temelje na
činjenicama nego na njihovom tumačenju; dovoljno puta sam prevaren da bih
vjerovao u procente i postotke, spomen novaca i dobrih namjera u jednoj
rečenici i pričama ljudi koji namiguju i sklanjaju nepostojeći pramen kose sa
čela dok pričaju o milionima.
Šta su pojeli miševi
Naime, sve me ovo podsjeća na jedan predratni vic koji ni tada nije bio
naročito smiješan: došao inspektor u lokalni granap i sa poslovođom obilazi
skladište. Za šta god da pita, utvrdi manjak u stotinama kilograma. Gdje je 500
kilograma brašna? – pita inspektor. Pojeli miševi – odgovara poslovođa. Gdje je
400 kilograma šećera? Pojeli miševi. Gdje je 300 kilograma makarona? Pojeli
miševi... Dobro – kaže inspektor – sve da ti i vjerujem da su miševi pojeli sve
ovo, ali gdje je 50 kilograma bibera? Nisu valjda i to pojeli miševi? – upita već
iznervirani inspektor. Nećete vjerovati – odgovori poslovođa – plaču a jedu...
Uopće više nije bitno šta je istina a šta nije, šta je tačno a šta nije, a
pogotovo ko je u pravu a ko nije. U krajnjoj liniji, nije bitno kalira li papir
u gramima, kilogramima ili tonama, fali li trećina ukupnog živog stanovništva
ili na izborima glasaju samo nacionalisti i mrtvi, je li 70.000 ili 80.000
nevažećih listića, koliko je ljudi skinuto sa biroa za zapošljavanje a koliko
ih je prijavljeno...
Znamo, dakle, da se savremeni svijet ne (ruko)vodi, a pogotovo ne zasniva
na činjenicama nego na njihovim tumačenjima, ali bilo da je riječ o činjenicama
ili (samo) njihovom tumačenju nedvojbeno je jasno da nijedna institucija koja
bi se trebala starati o državi, činjenično i krajnje pojednostavljeno rečeno ne
radi. Odnosno, time što ne rade, ustvari, rade protiv države. Isto tako više
uopće nije bitno je li riječ o nekoj od komisija, parlamenata, domova, vlada...
Borba za prevlast i kolač
S druge strane, radi se o tome da mi u zemlji nemamo nijednu jedinu
bosansku, hercegovačku ni bosanskohercegovačku stranku, partiju, nevladinu
organizaciju, udruženje građana čak ni pokret... Sve što na to liči slovi se sa
prefiksom „pro“ – što će reći, i jest i nije, i može biti i ne mora... – i po
pravilu se odnosi na borbu za vlast i premoć, komad kolača ili dio plijena u
ovoj takozvanoj Federaciji Bosne i Hercegovine. Premda se na prvi pogled može
učiniti da je riječ samo o jezičkom problemu ili leksičkim zavrzlamama, problem
je ipak, suštinski. Neka kao primjer posluži formula naziva jedne od dvije
bosanskohercegovačke administrativne jedinice. Čini mi se da nam nekako sve
vrijeme izmiče očigledna činjenica da možda i naziv ovog entiteta ukazuje na to
da je Federacija sastavljena(?!) od Bosne i Hercegovine(?) odnosno, da je još u
Daytonu podijeljena na Bosnu i Hercegovinu? Drugim riječima, zašto nije federacija
Bosna i Hercegovina nego je Federacija Bosne i Hercegovine?
Kakogod, što vrijeme više odmiče, sve mi je manje stvari s tim „daytonom“
jasno i, obrnuto proporcionalno, sve mi se više stvari ne sviđa. Spisak
„nesviđanja“ je podugačak: od asimetričnih rješenja preko birokratsko-administrativnih
uvjetovanja do gomile bespotrebnih institucija koje ne služe ničemu i nikome
osim sebi. No, na prvom mjestu je, bez konkurencije, uvijek otvorena mogućnost
da bilo ko, u bilo kojem trenutku, kada bilo koji od njegovih osobnih interesa
bude doveden u pitanje, može blokirati bilo koju instituciju, proces ili odluku...
na štetu svih stanovnika ove jadne zemlje i da to predstavi zaštitom vitalnih
nacionalnih interesa. Na jednu stranu što se niko nije potrudio da nekim aktom,
odlukom, pravilom ili zakonom definira šta su to uopće i koji su to vitalni
nacionalni interesi nego je to iznimno važno pitanje prepušteno skupini
ulickanih kleptomana i probisvijeta, a na sasvim drugu kada ti jednonacionalni
interesi nemaju prednost pred općim interesima svih nesretnika koji još žive u
Bosni i Hercegovini. Rješavanje tog pitanja prepušteno je nekolicini institucija
upitnog stručnog i vrlo upitnog moralnog kredibiliteta.
Naprimjer, Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine (CIK) je
institucija koja bi trebala biti oličenje poštenja, ispravnosti, pravičnosti,
nonkonformizma i neovisnosti... u smislu zagovaranja, zaštite i osiguravanja
provođenja volje glasača trenutno se praćaka u baruštini suprotnosti svega
onoga što bi makar teorijski, ako već ne i praktično, trebala predstavljati.
Njen integritet, ozbiljno narušavan stalnim kalkuliranjem upravo sa temeljnim
postavkama na kojima bi trebalo da funkcionira, nikada nije bio naročito čvrst,
ali je posljednjim moralnim i materijalnim uvjetovanjima njena vjerodostojnost
– ukoliko se o nečemu takvom uopće može još govoriti – stavljena pod neonski
znak pitanja veličine brda Križevac ponad Mostara sa tačkom veličine bilo kojeg
od dva pa i trećeg entiteta.
Cijeli dijapazon incidenata, od najsvježijih - pojave „radnog materijala“
prijedloga izbora delegata (u smislu pokušaj nametanja neustavnih i
diskriminatorskih modela popune Doma naroda Parlamenta FBiH) do nestanka gotovo 36
tona papira namijenjenog za štampanje izbornih listića (cca. pola miliona glasova),
uz prešućene sukobe interesa pojedinih članova CIK-a i stalnu sumnju u
stranačku naklonost pojedinih(?!) članova... pretpostaviti je, samo su vrh
ledenog brijega izbornog i svakog drugog inženjeringa kojima je napravljen
sistem koji odgovara samo najužim rukovodstvima tri etnonacionalne oligarhije
sa vrlo upitnim legitimitetom predstavljanja i vlastitih stranaka, a kamoli
cijelih naroda i naciona.
Stranke na vlasti ili
iridentistički pokreti?
Nipošto ne treba zaboraviti, isti taj sistem
omogućio je – jer se na tome zasnivao – institucionalizaciju premoćnih stranaka
u čije je centrale ili njima osnovana udruženja građana izmješten cjelokupan
sistem donošenja odluka od presudne važnosti ne za državu nego za sve i svakog
njenog stanovnika ali i pojedinaca, malih (lokalnih) božanstva kojima bi svi
svjesni i zahvalni sljedbenici trebali po godinu svoga života prepisati, ali i
pojavu zvaničnih iredentističkih pokreta koje predvode parlamentarne dakle, de facto stranke u vlasti.
Jasno je da u ovoj zemlji ništa – od radnih mjesta i osnovne egzistencije
preko temeljnih ljudskih prava do budžeta – nije uspjelo izmaći grabežljivom i
surovom dohvatu i stisku stranačkog utjecaja. Stoga, treba biti silno naivan –
da ne upotrebljavam izraz koji neusporedivo više odgovara predmetnom kontekstu
– i povjerovati da je ovo tijelo ikada moglo, u bilo kojem smislu i kontekstu,
biti neovisno od sveprisutne volje stranaka i njihovih lidera čija će
odgovornost, kao i u brojnim slučajevima očiglednog političkog i drugog
kriminala, ostati čak i bez postavljenog pitanja.
No, kriza (istine) u Centralnoj izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine uz
potencijalnu i izvjesnu sličnu krizu u pravosudnom sistemu ove zemlje, možda su
trenutno najbolji paradigmatski pokazatelji dramatično lošeg stanja u cijeloj
državnoj strukturi i organizaciji, svim njenim institucijama i administrativnim
dijelovima. Drugim riječima, katastrofalnog stanja u sistemu koji je omogućio i
osigurao, gotovo zagarantirao stalnu i neometanu vlast trima etnonacionalnim
oligarhijama duže od četvrt stoljeća.
Drugim riječima, sve ono u što se svakome zdrave pameti činilo nemogućim i
nelogičnim ili, u najmanjem sumnjivim: regularnost izbora, broj osvojenih
glasova i pobjeda onih za koje niko nije (htio priznati da je) glasao, tijesne
pobjede u zadnji čas uz (nevjerovatno) veliki broj nevažećih i poništenih
glasačkih listića... dobija svoj logični epilog. Tridesetšest tona papira ili
nekih pola miliona glasačkih listića više je nego dovoljno da se osigura vlast
i u nekoliko narednih izbornih ciklusa čak i bez ikakvih izmjena u izbornom ili
bilo kojem drugom zakonu.
Da je kao što nije, a kako bi trebalo biti, događanjima u Centralnoj
izbornoj komisiji bi se bavila neka od brojnih službi zaduženih za provođenje
još brojnijih zakona i cijeli onaj sistem koji se samoljubivo slovi kao pravosuđe.
Nažalost, i službe, i zakoni, i pravosuđe u ovoj zemlji izgubili su i
posljednji trag značenjskog konteksta čak i u imenicama kojima se nazivaju, a
kamoli u njihovim suštinama.
Zašto niko
ne spominje borbu protiv korupcije?
No, sve naprijed rečeno koristim samo kao predtekst za govor o nečemu
sasvim drukčijem. Sve što sam prethodnih osam dana objavljivao o Bosni i
Hercegovini i Europskoj uniji je lijepa teorija. Praksa je neusporedivo ružnija
i znakovito teže opisiva. Naime, gdje u cijeloj ovoj priči borba protiv
korupcije? Odnosno, zašto se sve međunarodne i domaće instance i institucije
bave stotinama simptomina i hiljadama posljedicama (sa tendencijom da ih nikada
ne riješe), a nikoga – doslovno, nikoga – ne zanima da otkloni jedan i jedini
uzrok svih problema koji muče sve i svakoga, sve narode, nacije, entitete,
kantone, općine... i svakog pojedinog čovjeka, ljudsko biće od najmlađeg do
najstarijeg kako se to voli reći: bez obzira na vjeru i naciju?
Ne treba
biti naročito pametan pa vidjeti da se ovdje ne radi ni o kakvim nacionalnim
interesima. To znaju i vide čak i dosljedni nacionalni birači i glasači. Riječ
je – bilo da se radi o činjenicama ili njihovom tumačenju – o zaštiti nelegalno
stečene enormne imovine, pokretnina i nekretnina, punaca i punice, šura,
jetrvi, zaova i badža, zetova i snaha milionera koji su samo čekali da prođe
onaj režim pa da smirom mogu pokazati ono što su oduvijek imali. Zanimljivo je
da se uglavnom radi o rodbini nekada ugnjetenih i potlačenih protivnika onog
režima koji su svoju teško stečenu imovinu morali kriti sve do ove slobode i
demokratije i da ih ima podjednako na svim nacionalnim stranama i u tom smislu
nisu ni u kakvom sukobu. Nijedna od nacionalnih oligarhija ne insistira na
utvrđivanju porijekla imovine (rodbine) druge dvije i taj prešutni sporazum
razumijem.
No, ne razumijem
zašto takvu inicijativu ne pokrenu naprimjer, neki lijeve, građanske, liberalne,
doista socijalne, demokratske partije, stranke, partije, frontovi, savezi...
makar koliko da saperu mrlju sa svoje prošlosti i sadašnjosti nego se i oni
prćakaju u kaljugi nacionalnog blata i taloga i tragaju za rješenjima tačno
tamo gdje ih nema, bore se protiv nacionalista nevjerovatno slijepo idući im na
ruku i baveći se rješavanjem problema čijim rješenjem neće biti ništa riješeno?
Nadalje,
zašto se uzrokom svih problema – korpupcijom ne bi pozabavili preplaćeni, oholi
i ne naročito pametni međunarodni eksperti i autoriteti umjesto što se dvadeset
i kusur godina neprestalno i za inteligenciju uvrjedljivo iščuđavaju kako to
domaći političari ne mogu ni o čemu da se dogovore?!
Naime, proces
pridruživanja EU podrazumijeva ispunjavanje uvjeta kojima se od zemalja u bilo
kojoj fazi procesa očekuje da uspostave stabilne institucije, koje garantiraju
demokratiju, vladavinu prava, ljudska prava i poštovanje i zaštitu prava
manjina, postojanje funkcionalne tržišne ekonomije kao i kapaciteta da uspješno
funkcionišu pod pritiskom konkurencije tržišnih sila unutar EU. Temljno načelo
uspostavljeno za zemlje jugoistočne Europe ili Zapadnog Balkana (gdje je
Istočni Balkan?) u okviru procesa pristupanja EU je model indivdiualnog
pristupa napretku svake zemlje na ispunjavanju predviđenih uslova pri čemu
specifičnost pozicije BiH dodatno određuje uloga visokog predstavnika u BiH i
druga najveća i najbrojnija misija EU u svijetu(?!).
Proces
stabilizacije i pridruživanja za jugoistočnu Evropu usvojen 1999. godine
definirao je odnos EU prema zemljama regiona: osnovni cilj je uspostava
stabilnosti regiona te pružanje odgovarajuće pomoći u izgradnji i održavanju
stabilnih demokratskih institucija uz osiguranje vladavine prava. Akcioni plan
za realizaciju prioriteta iz dokumenta Evropsko partnerstvo sa Bosnom i
Hercegovinom predviđa čitav niz mjera koje se odnose na antikorupcione reforme
koje BiH treba realizirati. Iako je usvojen prije 2008. godine, praktično
nijedna mjera koja se odnosi na suzbijanje korupcije, definirana ovim i bilo
kojim drugim dokumentom još nije implementirana. Zašto?
Šta ovdje zapravo rade stranci?
Neko je
već primijetio i pametno zaključio da je Bosna i Hercegovina vjerovatno
najeuropskija zemlja u cijeloj Europskoj uniji. Ne u onom kontekstu kojim se
prečesto vole hvaliti nacionalisti kako smo po suživotu i pozitivnim
vrijednostima bili „europa prije Europe“ (gdje je to u međuvremenu nestalo?),
nego po tome što se o svim procesima u i oko Bosne i Hercegovine stara cijeli
niz institucija međunarodne zajednice od Ureda visokog predstavnika do
Delegacije EU čiju ulogu, smisao i funkciju u kontekstu opisanih i zadatih
ciljeva, niti razumijem niti vidim na djelu. Sve što sam od njih do sada čuo i
vidio moglo bi se svesti na prostoproširenu rečenicu tipa: „Apeliramo na domaće
političke subjekte da postignu sporazum.“
Može li
biti da je, ipak, riječ o još jednom prešutnom sporazumu po kojemu će desni neprestalno
zatezati i popuštati nacionalne uzde, lijevi im se protiviti i time im najviše
pomagati, a međunarodni sve to posmatrati i odobravati osiguravajući sebi posao
i plate makar još jedan izborni ciklus? ili, ako ga ne bude... do zauvijek?!
Ili kako neki David Chandler primjećuje: „U svakom praktičnom smislu BiH je
član EU, zapravo i više od toga, Bosna je prva prava EU država čiji je
suverenitet zapravo prenijet u Brisel […] Nakon (...) godina izgradnje države,
u Bosni trenutno postoji potpuna razdvojenost između moći i odgovornosti. Ovo
sasvim odgovara EU koja ima kontrolu nad ovom sićušnom zemljom, bez da ju ili
primi u EU ili da prizna da je njen politički režim potpuno uzrokovan spoljnim
faktorima.“ (Chandler, 2005).[1]
Naime, ako su na situaciju u sadašnjoj Bosni i Hercegovini primjenjivi vicevi
stari i četrdeset godina po čemu se onda ovo razlikuje od onoga?
[1] Chandler David, 2005: Bosnia: whose state is it anyway?
[Bosna: čija je to zapravo država], Spiked essays, 24 oktobar 2005,
<http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/216/>
Primjedbe